Väsentliga delar av en bra webbsida

Alla vill synas på nätet, så är det bara. Men det gäller att synas i rätt ljus, man vill inte vara känd som företaget med en obrukbar sajt. Och att bygga rätt sorts sajt kräver att man förstår vad kunden vill ha och en del saker som kunden inte ens visste att han eller hon ville ha. 

Det tar alldeles för lång tid att ta upp i detalj alla delar som en bra sajt kräver, det finns utbildningar och böcker för dem som verkligen vill grotta ner sig. Vi tänkte ta upp fyra viktiga punkter, och för att förenkla processen tänker vi använda oss av ett bra exempel för att belysa hur man gör detta rätt.

Användarvänlighet

Det bästa du kan ge dina kunder är en sajt som är lätt att förstå, navigera och hantera. Även nybörjare inom branschämnet ska kunna förstå hur sajten fungerar och framförallt, vad företag gör.

Vårt exempel för denna artikel är faktiskt ett casinoföretag. Full Tilt är ett av få casinoföretag som uppfyller alla krav som vi skulle ställa på en företagssajt inom detta ämne: de har till och med en händig ordlista som novisen kan använda för att få bästa möjliga upplevelse på sajten.

ordlista

Och användarvänligheten bara fortsätter därefter: de har en menyrad längst uppe på sajten som följer med dig hur djupt ner du än går. Det är alltså lätt att komma tillbaka till starten. Menyn är också bra indelad i olika delar: poker, casino, mobilt, nyheter, hantera pengar samt en sektion om deras belöningsprogram. Det är lätt att komma rätt på första försöket.

Bygg inte sajten själv

En företagssajt ska ofta innehålla mycket information och vara väldigt stilig. Är man inte kunnig inom kodning borde man inte göra sajten själv, du kommer bara få gråa hår av alla problem som går att stöta på.

En enklare sajt kan man göra i lätthanterliga publiceringsverktyg där inställningar görs genom att trycka på knappar, men publiceringsverktyg som WordPress tar dig bara så långt. Vill man ha flash eller vissa effekter på sin sajt får man nog söka sig till utvecklare istället.

Satsa därför helhjärtat på sajten redan från start, du slipper huvudbry och behöver inte göra om hela sajten där företaget växer sig större och kräver en bättre sajt för att framföra sin verksamhet.

Vårt exempel, Full Tilt, har en snygg hemsida som är lätt att känna igen. Den är full med bilder och nyttig information. Bilder är också deras sätt att skapa ännu en navigering, de klicker på bilden för att komma direkt till undersidan som innehåller det spelet en den typen av information. De har lagt tanke och pengar på sajtens konstruktion och det har onekligen gynnat dess utseende och funktion.

bilder

Första sidan

Majoriteten av alla besöker börjar på startsidan, så vida de inte har följt någon länk till en specifik del. Och startsidan ska sätta tonen för sajten, förklara för besökaren vad sajten kommer att handla om och liknande. Allt detta börjar gärna med en talande bild.

Bilden ska föreställa eller ge starka associationer till företagets verksamhet. På Full Tilt har man valt en stilig man som spelar poker, sedan rullar det in en illustration som berättar om nyheter och kampanjer och slutligen en sista bild som föreställer en surfplatta för att betona att deras programvara går även att ladda ner till plattor och telefoner. Genom att rulla flera bilder framför besökaren, är det lätt att få en uppfattning om sajten och vad man kan hitta på den.

startsida

Sedan ska startsidan även innehålla viktig information såsom navigering, och vi vet redan att Full Tilt valt att ha sin menyrad längst upp så den syns tydligt.

Är det företaget nytt eller om sajten är ny kan det vara bra med en text som förklara sajten och företaget. Sist men inte minst borde startsida innehålla någon form av kontaktuppgifter eller en tydlig väg till kontaktsidan.

Rätt text

Full Tilt är inte fullmatad med text: den går rakt på sak och berättar vad den kan erbjuda för spel och bonusar till de som registrerar sig hos dem. Går man lite djupare ned hittar man deras hjälpsamma ordlista samt texter som talar om ansvarsfullt spelande och företagsfakta. Men för standardbesökaren som kanske besöker tre eller fyra undersidor på sajten, slipper den läsa en massa text. Och det är positivt i det här fallet: ingen som sätter sig vid dator för att spela lite spel vill lusläsa en massa text för att veta hur man börjar. Full Tilt gör helt rätt i att berätta på en gång vad man får när man börjar spela och ger hellre illustrationer i hur man kommer igång än att berätta i text.

illustration

Hur mycket eller lite text man ska ha på sajten varierar med verksamheten: det gäller bara att hitta rätt mängd och språk som passar ditt företag. En konsultfirma behöver nog förklara mer i detalj vad de faktiskt tillhandahåller och kan göra, än vad ett pizzeria på nätet behöver. Själva språket är också viktigt att tänka på: tänk på vilka kunder företaget vill ha och attrahera, och skriv sedan en text som skulle tilltala dem. I vissa fall vill man använda ett lättsammare tonläge och ordval, i andra fall är det viktigt att allt är precis och nästan lite byråkratiskt.