Strukturera upp schemat

10715630--

Som företagare och anställd har man alltid uppgifter och deadlines som ska skötas. Ibland kan dock stressen ta över och man vet knappt vad man heter längre. Sådant går att undvika genom att ha strukturerat upp sitt arbete.

Skriv ned, försök inte minnas

Tänk inte att ”det där kommer jag ju ihåg!”. Det låter så självklart och enkelt när du hör det, men några dagar senare har det försvunnit helt.

Så fort du får information om ett möte du måste vara med på, eller en framflyttad deadline, ska du skriva ned det på ett synligt ställe. Vissa väljer en kalender eller almanacka, andra kan lika gärna fästa en post it-lapp på datorskärmen. Hitta sättet som fungerar för dig.

Överlämna inte och glöm

Om du delegerar ut ansvar till folk är det så klart upp till de andra att det blir klart i tid. Men bara för att utförandet inte ligger på dina axlar längre, betyder det inte att du är ansvarslös ifall någon händer.

Håll lite uppsikt över projektet eller uppgiften. Se till att de som ska göra den, faktiskt planerar in tid för det. Annars kan det vara så att du behöver jobba över för att göra uppgiften, eftersom de andra hade glömt eller inte orkade.