Smarta kampanjer

Företag som skapar kreativa kampanjer för att synas, får ofta bra respons om de lyckas. De får också tonvis med gratisreklam när folk delar de roliga bilderna, videoklippen eller texten. Det behöver så klart inte bara vara humor, det gäller att stå ut från mängden.

Tänk er exempelvis när ICA-reklamerna tog fart. De är nu med i Guiness Rekordbok som den längsta reklamserien någonsin (över 500 avsnitt) och deras reklamsketcher har blivit enormt framgångsrika. De har till och med lyckats bra med att byta ut skådespelarna utan att humorn eller tittarsiffrorna sjunkit i någon större bemärkelse. Men om de hade startat med reklamerna idag är det inte säkert att de lyckats lika bra. En stor del varför Ica-såpan har blivit så stor är att de var först. När första reklamfilmen dök upp 2001 var det något helt nytt: ett nytt sätt att göra reklam för sitt varumärke och det tittade folk gärna på.

Idag har säkert de flesta hört talas om företaget Betsafe: ett stort onlineföretag som erbjuder casino, poker och odds. Deras nya kampanj delar några saker med ICA-reklamerna. De har skapat ett nytt sätt att tala till sina kunder och de gör det med en stor gnutta humor och är inte fega att skämta om sig själva. Deras kampanj ”No Bullshit” bygger på att de talar rakt och frankt till sina kunder. De berättar det alla visste, men inget casinoföretag velat sagt rakt ut förut: de skriver att huset kommer alltid vara dem som vinner, de är ute efter att tjäna pengar på sina kunder och de säger öppet att det är ”bullshit” att alla har chansen att bli miljonär. Deras nya slogan ”in it to win it” handlar mer om att de är ute efter att vinna på sina kunder än tvärtom. Och sanningen är i det här fallet en frisk vind som får oss att uppskatta företag mer. Deras ärlighet kan ge dem en klar fördel gentemot sina konkurrenter.

Med en ärlig, smart eller innovativ kampanj kan man skapa något nytt som kunden intresserar sig för: att vara först har en enorm fördel, i alla lägen.