Skapa en bra webshop

Tänk dig att du närmar dig en affär. Skyltfönstret är suddigt och även om du tittar in så är du osäker på vad de säljer. Trots det tar du klivet in och möts av varor i ett totalt kaos och ingen att fråga. Skulle du handla där?

Kundvagn och en laptopTyvärr är det så som många webbshoppar är uppbyggda. När det gäller sin fysiska butiken är företagen extremt noga med vilket intryck kunden ska få men så fort det blir digitalt tror man att en enkel hemsida med lite länkar ska duga för att locka kunderna. Så kanske det var för 20 år sedan.

Att skapa en bra webbshop idag behöver inte vara svårt och det finns en mängd olika vägar att gå. Men det som är sant oavsett hur man bygger upp den är att fördelarna att skapa en bra webbshop är extremt stora. Som exemplet visar ovan är utseendet mycket viktigt. Det gör att kunderna vill komma in och titta vidare. Men även att kunder återkommer då de upplevde sidan trevlig, enkel och trygg. Med andra ord är det samma värderingar som ska gälla i den fysiska butiken som online.

Men det finns en stor skillnad. Med en webbshop når du kunder som aldrig reser till den stad där du har din fysiska affär. Med andra ord ökar kundunderlaget otroligt om man har en bra webbshop. Den som vill nå de stora massorna bör därmed till och med satsa mer energi på att utveckla webbshoppen än den vanliga butiken.