Olika processer för företagare

Som företagare är det som alla entreprenörer vet mycket att tänka på vad gäller själva driften av företaget. Som företagare finns det även olika processer man genomgår som till exempel upphandlingar, rekryteringar och avsked med mera.

Samtal

Upphandlingar

Upphandlingar inom ett företag kan både handla om tjänster eller varor som företaget skall köpa in samt tjänster eller varor som företaget ska sälja. Oavsett om det handlar om köp eller sälj är det viktigt att man alltid är väl förberedd och påläst när man kommer till förhandlingsbordet eftersom detta ökar chanserna till att göra en bra affär.

Rekryteringar

Att anställa och rekrytera är något av det viktigaste man kan göra som företagare. Framför allt är det viktigt att se till att man rekryterar rätt person till rätt position. Oavsett om man rekryterar på egen hand via platsannons eller använder sig av någon form av rekryteringsföretag så är det viktigt att man vet vad det är man söker efter, så man inte får in ansökningar från personer som inte alls passar för tjänsten.

Ett bra tips när man rekryterar kan vara att inte bara tänka på dagsläget utan även försöka se lite framåt. Hur kommer tjänsten att utvecklas över tid? Ett annat bra tips kan vara att försöka rekrytera en person som passar in bland övriga anställda.

Avsked

Tyvärr så fungerar ibland inte ett företag som man vill och då kan det bli nödvändigt att avskeda personal. Att avskeda någon är bland det svåraste man kan göra som arbetsgivare och av den anledningen är det viktigt att sköta processen så professionellt som det bara går. Ett bra tips kan vara att välja en avskild plats för samtalet med den medarbetare som man tvingas säga upp och verkligen ta sig tid för samtalet.