Marknadsföringskanaler – vanliga typer

1368711-marketing

Som företag finns det flera kanaler man kan välja när man ska marknadsföra sig. vilken man väljer beror på budget, budskap, typ av bransch och flera andra faktorer. För att få lite mer instinkt om vilka kanaler som finns, kan vi lista de vanligaste och vad de innebär.

TV och Radio

Det som når ut till väldigt många men också kostar en hel del, speciellt tv-reklam är känt för att vara extremt dyrt. Det kan dock vara svårt att få tillbaka sina spenderade pengar om man inte har väldigt låg konverteringsgrad att uppnå, eller har en fantastisk produkt som folk älskar.

Affiliate

Detta alternativ är bäst för dem som har stor närvaro på nätet och som vill tävla med stora konkurrenter. Affiliate handlar om att andra sajter länkar till företagets sajt och får betalt av företaget för arbetet de lägger ned. Det är populärt inom casinosegmentet där sajter förmedlar information och tipsar om vilka nätcasinon man ska spela på. Men det fungerar även inom andra branscher såsom städ- eller mäklarbranschen där affiliatesajterna kan hjälpa kunder att komma i kontakt med företaget.

Sociala medier

Den här formen av marknadsföring är bra för små och nystartade företag eftersom det kan vara nästintill gratis om man väljer att sköta jobbet själv. Genom att skapa sidor på sociala medier där företaget kan tala direkt med sina kunder, kan man locka till sig många nya. Det gäller dock att företaget och tonen ska passa på sociala medier: det kanske inte är så lämpligt för en däckfirma att satsa helhjärtat på Facebook och Twitter, medan ett nyskapat IT-företag är perfekt.