Från fysisk butik till webbutik

Dagens Internetlandskap har vuxit sig stort. När det gäller att handla på nätet så har webbutikerna fortsatt att växa eftersom företag vet att deras tjänster fungerar utmärkt på alla plan.

Online shoppingDet fanns en tid då vi inte var lika digitaliserade. Vi hämtade pengar från banken, mat betalades inte med kort och att köpa en fysisk vara elektroniskt var inte ens en tanke. Numera går det att både shoppa precis allt online på samma sätt som det går att gå till en butik. Det finns gott om butiker som besöks fysiskt men dessa butiker erbjuder också webbutik, valet är helt enkelt kundens. Webbutiker hittar man inte minst för områden såsom restaurang, mat, böcker och film, hotell och elektronik.

Vissa försöker på sikt att få en mer automatiserad affärsverksamhet som bygger på mer webbutik än fysisk butik. Anledningarna är i första hand lägre kostnader och snabbare service. Dessutom behövs personalen mer framför datorn än ”face-to-face” med kund vilket gjort att många mindre butiker ofta kan jobba hemifrån och samtidigt ha kontakt med lagerhantering via mail eller Skype.

Genom att inte ha webbutik så kommer du troligen att behöva ha ett lager hemma eller i din kontorslokal. Fördelarna kan vara att du kan jobba när du vill, fri från kundkontakt fysiskt eller via telefon och dessutom behöver du ofta färre anställda. Med en fysisk butik så interagerar man med kunderna på ett annat sätt och det kan ha sin fördel eftersom att du kan sälja produkter genom din egna personliga reklam och övertygelse. Det finns kommunikation som inte alltid är lika lätt att uttrycka i text. Att ha fasta och trygga tider samt att dekorera skapa sin egen miljö i en fysisk butik, är något som många uppskattar. Det kan man förvisso också göra för en Internetbutik men det i praktiken är det inte samma sak.

Det är balansgång att jobba med både en fysisk butik och en webbshop. Det krävs i praktiken att den fysiska butiken lockar till köp i webbutiken och på samma sätt måste webbutiken trigga köp i den fysiska butiken. Detta är inte alltid så lätt. Om du länge haft en vanlig butik och lyckats skapa en bra harmoni mellan din butik och webbgränssnittet är en övergång till webben inte långt ifrån. Du kommer spara kostnader och genom internetmarknadsföring såsom sökmotoroptimering och sociala medier bibehåller du dina befintliga kunder samtidigt som du hittar nya.

Driver du en webbutik krävs det goda reklamfärdigheter för både produkten och kompetens för sökmotorerna. Du måste kunna utmärka dig inom ditt område och konkurrensen måste vara rimlig för att du skall ha chans att slå dig in ordentligt. Precis som i verkligheten så måste din verksamhet, dina produkter eller tjänster synas och talas om på nätet. Utan detta så kommer din webbutik att förbli anonym.