Arrangera en presskonferens

presskonferens

Ni har säkerligen redan sett dem många gånger på tv när en stor mängd människor från pressen sitter och väntar på uttalanden från politiker, ett företag eller andra organisationer. Här är allt du behöver veta om dem.

Olika typer av presskonferenser

Presskonferenserna kan variera väldigt mycket beroende på vilket syfte de har. I vissa fall är de akuta och ett sätt för organisationer så som räddningstjänsten att få ut information till allmänheten. Andra gånger är det planerade i månader innan av ett företag för att släppa en produkt. Det första exemplet anordnat med den lokal, teknik och möblering som finns tillgängligt, det andra exemplet närmare en rockkonsert på en stor scen med lyxig belysning och bakgrundsmusik.

Planera presskonferensen

Oavsett vilken typ av presskonferens det handlar om så finns det vissa punkter som alltid bör finnas med i planeringen.

Välj lokal

Inför presskonferensen bör lokal väljas och bokas. Lokalen bör dels vara praktisk och rymma alla som skall komma, men den även vara passande. Med passande menar vi att den bör hjälpa det meddelandet ni vill förmedla. Detta betyder att det lyxiga produktsläppet bör vara i en lyxig lokal medans mötet om en akut situation bör reflektera det och att prioriteringarna ligger där, inte i PR budgeten.

Konferenslokaler kan ofta vara ett bra val för båda dessa situationerna då de ofta är anpassningsbara efter behov.

Kontakta medierna

Om organisationen har bra kontakter med media så bör dessa i första hand kontaktas för att marknadsföra presskonferensen. Saknas tidigare kontakter så bör man ta kontakt med den relevanta redaktören på radiokanalen, tidningen eller tv-kanalen. Idag kan man dessutom försöka få kontakt med relevanta bloggare och andra personligheter i sociala medier.

Träna deltagarna

Det är självklart även viktigt att presskonferensens nyckelpersoner är väl förberedda för presskonferensen. Precis som i allting annat ger övning färdighet och nyckeln till att lyckas är grundliga förberedelser.